

Головний інженер, експерт
Що вас чекає з незаконними об’єктами будівництва
Побудувавши будову, ви не стаєте її власником. Буде потрібно отримати на неї документи, провести введення в експлуатацію житлового об’єкта і зареєструвати в Держреєстрі. Крім того, якщо провести реконструкцію і не отримати на неї узгодження, то права на будівлю, приміщення будуть обмежені. З цього випливає, що нерухоме майно не можна буде продати, подарувати або здати в оренду, також неможливо буде закласти його або розділити на частки між декількома власниками.
Крім того, якщо не отримати акт введення в експлуатацію, ви не зможете укласти договори зі службами, які надають комунальні послуги. Всі документи оформляє власник майна, тому підключити будову до мереж комунікацій без легалізації не вийде. Якщо ж інженерні мережі проведені, а об’єкт не узаконений, то до того, як буде отримано акт введення в експлуатацію будівлі, діє комерційний тариф на послуги.
Що відноситься до самобуду
Відповідно до законодавства самовільною спорудою називається нерухомість у разі:
- зведення її на земельній ділянці з іншим цільовим призначенням;
- якщо відсутній проект;
- будівництво здійснено з порушеннями правил і норм.
У власника виникне право власності на об’єкт тільки поле його узаконення і введення в експлуатацію самобуду.
Введення в експлуатацію об’єкта капітального будівництва
Щоб здійснити процедуру, потрібно пройти такі етапи:
- отримати від підрядника підтвердження завершення робіт;
- підписання акта виконаних робіт;
- створення комісії для перевірки готовності будови до використання;
- документи для введення в експлуатацію будівлі, які потрібні:
- право власності на землю;
- схематичний план ділянки;
- дозвіл на проведення будівництва;
- акт готовності будівлі;
- документ про дотримання техумов.
- подача заяви в ДАБК з додатками.
Як здійснити введення будівлі в експлуатацію, докладніше розглянемо нижче.
Першим етапом для отримання дозволу на введення в експлуатацію є топографічна зйомка. Робиться вона, щоб визначити розташування об’єкта і зібрати відомості для будівельного паспорта.
Другий етап – ескіз наміру забудови. Цей документ буде потрібно мати обов’язково для оформлення будівельного паспорта.
Третій етап – безпосереднє отримання будівельного паспорта. Розробляє його районний відділ архітектури. Це свого роду підтвердження намірів почати роботи. Для його виготовлення будуть потрібні:
- викопіювання з плану;
- ескізний проект про наміри замовника;
- документи, що засвідчують право власності на земельну ділянку;
- паспорт та довідка про присвоєння ІПН.
Четвертий етап – отримання повідомлення про початок робіт. Після того, як у вас буде будівельний паспорт, потрібно повідомити ДАБК за встановленою формою про початок проведення робіт.
П’ятим етапом можна назвати виготовлення техпаспорта на об’єкт. Наші фахівці допоможуть виконати технічну інвентаризацію і виготовлять технічний паспорт на підставі отриманих даних.
На шостому етапі отримують поштову адресу нерухомості. Це проводиться у виконавчих комітетах місцевих органів влади.
Сьомий етап включає в себе реєстрацію декларації про готовність будови. Вона заповнюється після закінчення будівельних робіт та проведення інвентаризації. До ДАБК подається заповнена декларація про те, що об’єкт готовий до експлуатації. Може бути виданий акт введення в експлуатацію будівлі.
Заключним етапом стане реєстрація власності в Держреєстрі. Для проведення процедури необхідно надати в ЦНАП такі документи: декларацію про готовність нерухомості, право власності на земельну ділянку, довідку про присвоєння адреси, копію паспорта та довідки про присвоєння ІПН.
За цією схемою може здійснюватися здача багатоквартирного будинку в експлуатацію, а також здача приватного будинку в експлуатацію.
Як ввести будинок в експлуатацію без дозволу на будівництво
Зробити це можна двома способами. Якщо об’єкт підпадає під одну з категорій будівельної амністії, то зробити можна введення будинку в експлуатацію за спрощеною схемою.
Застосовують цю можливість до будівель, які побудовані на ділянці з відповідним призначенням. Клас наслідків СС1. Це споруди:
- зведені з 5.08.1992 до 09.04.2015 р., загальна площа яких – не більше 300 кв. м. До таких відносяться як житлові, так і госпспоруди;
- дата будівництва до 12.03.2011 р. для сельхозспоруд.
Введення в експлуатацію самобуду відбувається після технічного обстеження і подачі в ДАБК заяви. Через 10 робочих днів об’єкт приймається в експлуатацію. Штрафи за самовільну будову не передбачені в цьому випадку. Процедура займає мінімум часу, потрібен мінімальний пакет документів.
Для проведення техобстеження вам знадобиться компанія, яка має кваліфікованих співробітників з сертифікатами та ліцензіями на даний вид робіт.
Введення будинку в експлуатацію може бути не здійснений через невідповідність будови вимогам і нормативам законодавства і будівництва, що відносяться до неприпустимих.
Хто видає дозвіл на введення в експлуатацію, запитаєте ви – ДАБК, але, щоб його отримати, потрібно подати заяву, до якої додаються:
- декларація, заповнена відповідним чином;
- звіт про техобстеження будівлі;
- копія паспорта власника земельної ділянки;
- техпаспорт на нерухомість.
Зареєстрована декларація є підставою для укладення договорів комунальних послуг та реєстрації права власності на майно, що робиться в ЦНАПе.
Введення будинку в експлуатацію в судовому порядку
При будівництві без дозволу об’єкта, який не відноситься за критеріями до спрощеної процедури, узаконення відбувається в судовому порядку. Суд виносить рішення на користь власника, якщо ділянка буде виділена йому під готову будову. Однак власник землі може заперечувати проти цього, тоді споруду доведеться демонтувати.
До початку судового процесу треба отримати згоду від сусідів, оформіть документи на право користування землею. Позовна заява подається за місцем знаходження нерухомості. При позитивному результаті право власності оформляється в ЦНАПі шляхом внесення нерухомого майна до Держреєстру.