
Останнім часом часто виникають питання з оформленням спадщини, якщо людина проживала на тимчасово окупованій території. Це пов’язано з тим, що документи, які видаються на непідконтрольної частині, є невизнаними і не мають юридичної сили на території України, при цьому неважливо, які вони: свідоцтва про смерть або право власності, техпаспорт на квартиру або довідки з БТІ. В такому випадку проблематично отримати свідоцтво про смерть і, відповідно, відкрити спадкову справу.
Як отримати свідоцтво про смерть?
Спиратися необхідно в цьому питанні на зміни, які були внесені Верховною Радою до Цивільного процесуального кодексу. Тут описані умови встановлення факту смерті чи народження на окупованій території. Згідно ст. 257-1 цього кодексу заяву можуть подати родичі в органи суду на території України незалежно від місця проживання. Для встановлення факту смерті в судовому порядку потрібно надати такі докази, які стверджують:
- смерть родича;
- родинні зв’язки з померлим;
- відмову Рагсу від держреєстрації.
Для доказу можна надати лікарський висновок, довідку про причини і свідоцтво факту смерті, які отримані на непідконтрольній території.
Щоб підтвердити родинні стосунки з померлим, керуються положеннями, прописаними в Сімейному кодексі. В ньому сказано наступне: родичами є син або дочка, батько або мати, онук чи онука, дід чи баба, прадід чи прабабуся, правнук або правнучка, брати, сестри. Підійдуть будь-які документи, які підтвердять ступінь споріднення і будуть доказами. Це можуть бути свідоцтва про народження, шлюб або паспорт.
Важливо отримати відмову органів Рагсу від держреєстрації. В іншому випадку суд не прийме до розгляду заяву про встановлення факту смерті вашого родича.
Щоб отримати таку відмову, слід звертатися до органу Рагсу за місцем знаходження суду. Ви пишете заяву про реєстрацію смерті, на що отримуєте письмову відмову. Це є доказом необхідності захисту ваших інтересів в суді.
Як тільки на руках будуть усі докази, необхідно скласти саму заяву в суд. У документі має бути наступне:
- найменування органу суду, куди подається заява;
- ім’я заявника, а також місце проживання, телефон;
- вимоги, з якими ви звертаєтеся до суду;
- обставини, які обґрунтовують ці вимоги;
- опис доказів;
- список документів, які додаються до заяви.
Обов’язково прописуються зацікавлені особи. В даному випадку це родичі і відділ Рагсу, який відмовив в реєстрації.
Обов’язково потрібно додати копії доказів та копії заяв для всіх зацікавлених осіб, а також оригінал квитанції оплати збору.
Після розгляду справи судом і отримання задовільного рішення ви знову звертаєтеся в РАГС і отримуєте свідоцтво про смерть родича.
Що робити з відкриттям спадщини?
З цим справа йде трохи простіше. За умови, що останнім місцем проживання померлого була окупована територія або майно знаходиться там, спадщину відкривають за місцем подання заяви від спадкоємців. Це означає, що як тільки отримано свідоцтво про смерть, будь-який нотаріус зможе відкрити спадкову справу на території України.
Для прийняття спадщини відводиться термін 6 місяців з моменту відкриття спадщини. Часом відкриття спадщини вважається день смерті. З цього випливає, що спадкоємці можуть прийняти спадщину протягом 6 місяців з дня смерті. Якщо заяву не було подано, то спадкоємець вважається таким, що не прийняв спадщину, тому важливо якомога швидше збирати докази і встановлювати факт смерті вашого родича.
Після вступу у права спадщини необхідно привести в порядок і переоформити документи на нерухомість. Якщо вам потрібно отримати техпаспорт на квартиру/будинок, зробити це ви зможете в нашій компанії.