На сьогоднішній день багатьох мешканців багатоповерхових будинків почали попереджати про списання таких багатоповерхівок з балансового обліку контор житлово-комунального господарства, державних підприємств, у тому числі органів самоврядування на місцях. Подібного роду оголошення вже з’явилися на вхідних дверях багатьох будинків міста Києва.
З проблемами наодинці
Місцева влада в цілому поставила за мету позбутися від будинків, які утримуються на балансі державних або комунальних підприємств, квартири в яких на даний момент знаходяться у власності громадян. Вони донині не визначені з формою управління, тобто не об’єднані в ОСББ, а також не був укладений договір з керуючою компанією або приватним ЖЕКом.
Зі слів голови центру допомоги ОСН та ОСББ С. Ряпова, подібного роду будинків по всій країні дуже велика кількість. Списання їх буде зроблено разом з їх проблемами в комунікаціях, перекриттях, з ліфтами, в яких небезпечно їздити, старими зношеними інженерними мережами та іншим. Тепер все це буде проблемою самих мешканців будинків.
Перед тим як списати, радимо підготувати документацію, а також подати на дослідження комісії, також не виключаються варіанти, що на момент передачі ваша багатоповерхівка може на невизначений термін залишитися безхазяйною, всьому виною зволікання і бюрократія. Важливо отримати всі необхідні документи від попереднього балансоутримувача, оскільки без них можуть виникнути проблеми з переобладнанням квартир або передачею права власності на них. Обов’язково повинна бути документація на будинок: акт введення і технічний паспорт, який може знадобитися кожному з власників квартир.
Причиною всього цього є закони, які вступили в юридичну силу, за якими самі ЖЕКи мають права бути балансоутримувачами будинків, де велика кількість приміщень мають власника. Отже, вони повинні їх списати зі свого балансу, але залишилося невирішеним питання на сьогоднішній день – під чиє керування потрапить багатоповерховий будинок, а головне – які тарифи будуть застосовані до всіх комунальних послуг. До таких поворотів слід підготуватися завчасно.
Після того, як будинок спишеться з балансового обліку, його управителем призначається створене мешканцями будинку ОСББ. У разі, коли таке відсутнє, органи влади на місцях призначають керуючого на конкурсній основі з дотриманням відповідного регламенту. На той період, поки проводяться конкурсні процедури, будинок належить до підприємства, що займалося цим раніше.
На самому початку процедури списання жителі можуть призначити комісію з даного питання та обраного представника. Ним може стати голова утвореного ОСББ або ж інша особа, якій мешканці будинку довіряють, також слід зазначити, що без такої особи можна і обійтися. Необхідно перевірити всі документи, наявність проектної документації, акту введення та технічного паспорту на будинок.
Нові тарифи після процедури списання
По численним порадам фахівців-юристів, дане питання категорично не можна пускати на самоплив. Логічно створити ОСББ, а якщо таке відсутнє, прийняти рішення з питання будинкового управління поставити будинок на баланс, також взяти і встановити власні тарифи на користування комунальними послугами, обслуговуваннєм, а також вибрати управителя. В іншому випадку ви ризикуєте втратити контроль над тарифами. Після того, як ОСББ буде створено, мешканці можуть покласти повноваження на управителя, попередньо слід укласти з ним договірні відносини.
На тарифи на комунальні послуги, такі як газопостачання, воду та водовідведення, електрика, не може вплинути управитель чи балансоутримувач будівлі. Цим займається Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики і комунальних послуг. Але слід звернути увагу на вартість вивезення ТПВ, прибирання, ремонтні ліфтові роботи та інші, які, швидше за все, зростуть. Таким чином самі мешканці можуть сприяти поліпшенню рівня життя багатоповерхового будинку.