
Зовсім нещодавно в Києві була затримана злочинна група, яка займалася продажом чужих квартир. На рахунку аферистів за два роки злочинної діяльності було 35 квартир. Вдалося з’ясувати схему, за якою виходило продавати чуже майно.
Квартиру потерпілої шахраї примудрилися продати, а дізналася вона про це зовсім випадково: її запросили в поліцію для перевірки документів. Виявляється, їх підробили. У відділенні міліції показали паспорт, в якому було її ім’я прізвище і дані, але ось номер, серія і фото не співпадали з дійсністю.
Від імені жінки було продано кілька квартир, але як і де злочинці взяли її дані, вона не розуміла.
Схема роботи бандитів
При використанні підроблених документів на реєстрацію нотаріусу надавалася нерухомість, яку оформляли на підставну особу і після чого її продавали покупцеві, отримавши від нього гроші. В угрупованні були 10 осіб. Деякі займалися підбором квартир, інші виготовляли підроблені документи. Вибиралися квартири померлих власників або тих, хто перебував за кордоном. Ця нерухомість кілька разів перепродувалася для відволікання уваги слідчих.
Більшу частину майна оформили на киянина і луганчанина, у яких при затриманні вилучили печатки, паспорти громадян України, підроблені шахраями. Нотаріуси, які оформляли угоди, поки проходять перевірку правоохоронців.
Можливо, вони також є жертвами, адже не завжди можливо перевірити документи на справжність. Буде зручно, якщо дадуть можливість перевіряти не тільки інформацію з реєстру майнових прав, але і мати доступ до реєстру паспортів громадян. У такому випадку у нотаріуса з’явиться можливість бачити фото особи і розуміти, переклеєно воно чи ні, а також з’ясовувати, не викрадено документ.
За подібне шахрайство злочинцям загрожує 5-12 років.
Як відбувається оформлення продажу нерухомості?
Коротко нагадаємо схему, за якою відбувається оформлення продажу нерухомого майна. Договори при продажу нерухомості бувають двох видів: попередній або основний. Перший вид укладається для фіксації домовленості сторін, в ньому також прописується факт внесення завдатку та вказуються такі моменти:
- вартість майна;
- терміни на підписання основного договору;
- розмір завдатку;
- дата, до якої звільняється нерухомість;
- алгоритм дій при розірванні попереднього договору.
Перед укладенням договору дізнайтеся у нотаріуса, які документи потрібні, щоб не затягувати процес і принести всі довідки своєчасно. Найчастіше цей перелік виглядає наступним чином:
- документи, що підтверджують право власності на житло, технічний паспорт БТІ (якщо потрібно, то виконується інвентаризація), а також будинкова книга;
- паспорт та ІПН власника;
- експертна оцінка нерухомості;
- довідка з Жеку про зареєстрованих у помешканні осіб (термін її дії становить 7 діб, тому беруть її в останню чергу);
Якщо у квартирі прописані неповнолітні, то потрібно мати дозвіл органів опіки за місцем реєстрації таких осіб. Якщо господар перебуває у шлюбі, то потрібна згода другого з подружжя.
Якщо власник майна – це громадянин іншої держави, паспорт надається з нотаріально завіреним перекладом на українську мову.
Для покупця перелік документів значно менший: потрібно посвідчення особи (паспорт), ІПН. Якщо покупець перебуває у шлюбі, то потрібно присутність другого з подружжя з паспортом і свідоцтвом про шлюб. У разі неможливості присутності одного з подружжя потрібно завірена нотаріусом згода на проведення такої операції.