
Кабінет Міністрів України затвердив постанову, згідно з якою скасовуються паперові носії свідоцтв, що підтверджують права власності на нерухомість.
На даний момент є три види процедур спілкування з реєстром правових відносин щодо нерухомості:
- процедура реєстрації права власності;
- отримання довідки з реєстру;
- доступ до реєстру з метою внесення змін щодо статусу об’єкта нерухомості.
Процес реєстрації права власності на об’єкт нерухомості мають право виконувати виключно уповноважені особи в особі державних реєстраторів, також нотаріуси з помічниками.
Раніше нотаріусам давалося право реєстрації виключно угод щодо купівлі або продажу нерухомості, тепер же вони уповноважені реєструвати право власності на нерухомість, в тому числі і знов зведену.
Звичайним людям, в тому числі і юристам, не зовсім зрозуміла процедура, за якою вони зможуть довести своє право на власність об’єкта нерухомості, якщо у них не буде на руках відповідного документа, завіреного мокрою печаткою, або відповідного державного акту на спеціальному бланку.
Основна причина, з якої виникають хвилювання – сумнівне ставлення до держави, а тепер вона ще і єдиний власник і зберігач документів, що встановлюють право власності на нерухомість в електронному вигляді.
Нововведення, пов’язані з документами на право власності
З нововведень законодавства документ, що є гарантією реєстрації права на об’єкт нерухомості, – це запис у відповідному державному електронному реєстрі.
Це право реєструється адміністративними центрами, державними реєстраторами.
Недоліки системи
Зі слів деяких експертів, особи, які беруть участь в угоді з купівлі, продажу нерухомості, не мають можливості здійснити контроль нотаріуса, його дій щодо повного оформлення угоди та занесення даних до державного реєстру, перевірити інформацію про те, що було передане право власності нерухомістю іншій особі, та інші моменти, що стосуються регламенту переоформлення власності нерухомим майном.
Що стосується реєстрації на паперових носіях, якою займаються державні реєстратори – це, безперечно, важливий чинник, але, на жаль, у власника все-таки не буде в наявності ніяких документів, що засвідчують його право володіння майном.
Недосконалість паперового носія
У свою чергу, юридичні служби звертають увагу власників нерухомого майна на те, що в дійсності право вашого володіння нерухомістю не може достовірно гарантувати навіть паперовий документ, який має кілька ступенів захисту. У підсумку постраждати, крім покупця, може і так званий власник нерухомості, якого змогли обдурити люди, нечисті на руку.
На практиці в судах зустрічалися також моменти, коли в судовому порядку було скасовано низку угод (до семи) з купівлі-продажу нерухомого майна у зв’язку з тим, що перша угода була оформлена незаконним шляхом. У такому випадку вважаються незаконними і всі наступні перепродажі майна.
Наміри повернення документа права власності на паперовий носій
Міністерствами були відвернені спроби незаконного заволодіння майном та бізнесом шляхом рейдерства. Так, на законодавчому рівні планується:
- повернення свідоцтв, що підтверджують право володіння нерухомістю. Так, власник нерухомості добровільно може прийти з заявою до реєстратора з метою видачі йому документа, який буде підтвердженням його володіння. Зокрема, при подальшому реєструванні в тому випадку, коли видане спочатку свідоцтво не буде надано, процес реєстрації виконуватися не буде, щоб уникнути подвійної реєстрації;
- заплановано незначне обмеження принципу екстериторіальності. В процесі реєстрації нерухомого майна нотаріальні контори та інші реєструючи органи проводять дії по реєстрації в одній області, прив’язуючись до місця розташування нерухомості.
Також на законодавчому рівні внесений проект закону, де в обов’язковому порядку передбачено нотаріальне посвідчення зміни керівництва або змін учасників організації, в тому числі й в операціях з продажу частини підприємства.
Ще планується ускладнити процедуру відкриття нового розділу в списку нерухомості та посилення кримінальної відповідальності за реєстрування незаконним шляхом або подвійну реєстрацію нерухомого майна.